Swedish

Hey !

Då var det måndag igen och en ny vecka. Provade på ett pass på gymmet idag, Body pump, det var typ som skivstång på friskis. Jobbigt för musklerna iallafall :)

Lördagkväll var det ju meningen att det skulle bli utgång fast det blev väl inte riktigt av. Vi stannade hemma hos Michael ganska länge istället. Fast det gjorde inte så mycket eftersom att det regnade ute heeeela dagen ..
Vi hade BBQ och åt svenska korvar och svenskt godis (bilar och fiskar) från IKEA :D. Det var kul att få träffa lite svenskar !

Igår blev det bio med Marléne och Josefin. Breaking dawn, den var bra !

Igår eftermiddag var iallafall vädret lite bättre :) Något som jag gillar med centrum här i Melbourne är att dom har  massa hästar med fina vagnar som står på sidan av vägen som man kan åka med om man vill, ser väldigt trevligt ut !

Lördag

Hej !

Igår träffade jag en annan au pair som bor här i området. Rebecka från Sverige :) Hon hade ett av sina värdbarn med sig så vi tog en promenad till ett café och drack kaffe och pratade. Trevligttrevligt ! Idag ska vi på en "luciagrej" för Svenska kyrkan så hon kommer och hämtar upp mig klockan ett.

Igår blev det även utgång med två andra tjejer från Kanada, dock blev det inte så länge eftersom att jag var ganska trött. Men nu har jag iallafall lärt mig lite mer hur tågen här fungerar :).

Ikväll blir det också utgång men med det svenska gänget och före blir det BBQ :). Tyvärr så är inte vädret speciellt bra idag, reeegn ..

Ha en toppenhelg ! /sandra

Carly and Emily !

Nämen, Brisbane-väder !

Hej !
Klarblå himmel här idag och varmt :) härligt !

Var till gymmet för första gången igår och tränade lite axlar och armar. Eftersom att det var länge sen sist så har jag en skaplig träningsvärk idag ! Jag var till gymmet idag också men körde ben och rumpa istället så vi får se hur jag känner mig imorgon. Kommer antagligen knappt kunna gå :P Nu sitter jag ute och väntar på att klockan ska bli lite mer så jag kan hämta upp tjejerna från skolan. Idag är första gången jag har tjejerna själv ända tills dom ska gå och lägga sig så jag måste komma på något att laga till middag. Aja det ska nog inte bli några problem iallafall :)

På lördag blir det nog utgång och på söndag bio med Marléne :D ska bli så kul att träffa hon igen ! vi ska se nya twilight filmen såklart ;)

Jag har kommit på att jag måste byta min header här på bloggen, jag är ju inte i Brisbane längre ;) men det får bli när jag känner att jag har tid och lust med det.

Bye ! /sandra

The city

Hej !

Idag fick jag se the city här ! ojoj, så fint och så stort. Melbourne är väldigt mycket annorlunda mot Brisbane, även fast Brisbane också är en ganska stor stad så känns Melbourne mycket mer som en storstad. Det var fler männsikor och fler äldre byggnader och här har dom även trams (spårvagnar). En vacker stad :)

Efter att Scott hade visat mig runt så hade han lite ärenden att göra så jag hämtade tjejerna från skolan och vi målade och grejjade lite när vi kom hem.

Camberwell

Hej !

Har precis invigt min dusch här och nu har jag kurat ihop mig i sängen redo för att sova.

Nu i början måste jag såklart lära mig hur allt funkar här och vart allting är så det är ganska mycket information att ta in ! Scott visade mig det närmaste "centrum" härifrån (ca 10 min att gå) och visade mig även hur buss, tåg och spårvagn fungerar. Jag var också och kollade på¨ett gym, dom hade ett väldigt billigt erbjudande för första månaden som jag bestämde mig att gå med i. Dock så var det ganska dyrt sen men jag tror det kan vara värt det eftersom att gymmet verkade hur bra som helst. Många olika pass man kan gå på och ett stort gym med en grym utsikt över Melbourne. Förhoppningsvis får jag tid i veckan så jag kan ta mig ett träningspass och känna hur det känns att träna där :).

När vi var färdiga med alla ärenden i Camberwell (centrumet) så var det dax att hämta upp flickorna från skolan. Scott behövde hjälpa några grannar så jag passade flickorna, vi målade och lekte med star wars-lego (jag har märkt att tecknade star wars är väldigt populärt här i Australien bland barn). Vid middagstid gick jag och tjejerna också över till grannarna där Scott var och åt en ljuvlig middag ! Grannarna var jättetrevliga och dom hade även två barn, en kille och en tjej, i min ålder som också var trevliga :)

Imorgon ska Scott visa mig runt i Melbourne ("det riktiga centrumet") och sen får vi se vad mer som händer :)

Nu ska jag iallafall sova ! natti <3 /sandra

Melbourne

Halloj !

Nu är jag framme i Melbourne i "mitt nya hus och min nya familj" :). Flyg och allt gick bra !

Lördag:
Familjen hämtade upp mig på flygplatsen och vi åkte direkt till ön där pingvinparaden skulle vara. Vi checkade in på hotellet och satt på oss varmare kläder (det är inte alls lika varmt här som i Brisbane och plus att det regnade lite och det var blåsigt ..). Efter det tog vi bilen till pingvinerna. Det är när det är mörkt ute som pingvinerna kommer upp ur havet och går upp på land till sina bon. Det var ganska fascinerande att se och dom var så söta ! :) (tyvärr fick man inte knäppa kort). När det var slut så åkte vi tillbaks till hotellet för att sova.

Söndag:
Efter att ha ätit frukost och checkat ut åkte vi till två olika ställen. Det första var typ klippor med utsikt över havet och med hjälp utav kikare såg vi också sälar. Det andra stället var också vid havet där vi letade efter krabbor och snäckor. Tyvärr var det väldigt blåsigt och kallt så nu har jag för första gången på typ två månader använt mina varmaste kläder här igen .. hehe saknar Brisbane-vädret lite grann ;p.
Efter det blev det att äta lunch på en typisk australiensisk restaurang, hehe dom hade rätter som serverades på trevåningstallrikar = galet mycket mat ! Dock blev det inte någon sådan tallrik för mig men maten var supergod !
Vid femtiden kom vi till huset så nu har jag packat upp mina grejjer också lagade vi middag, lax, grönsaker och svenskt potatismos ;).

Vackra vyer finns det då många av iallafall !

Familjen är jättetrevlig och jag känner mig väldigt välkomnad ! så det här blir nog bra, jag ser fram emot att utforska Melbourne.

Kram ! /sandra

A new life in another city

Hej !
Då har jag gjort min sista skoldag på Langports. Känns konstigt att jag troligtvis aldrig kommer komma tillbaks dit.

Min klass :) FCE Flexi. Männsikor från switzerland(lättare att stava det på engelska ;p), taiwan, frankrike, belgien, brasilien och colombia. Läraren Phil (i mitten) är från england men har bott i australien i många år.

En bild från graduation !

Har lite bilder från Pubnight också. Jag har märkt att det är mycket mer folk ute på kvällarna nu än vad det var dom första veckorna jag var här. Igår fick vi lov att köa i en halvtimme innan vi kom in till Victory .. men det var det värt iallafall och det blev en bra sista kväll :)

Så imorgon tar jag altså mitt pick och pack och flyger till Melbourne ! Familjen kommer och hämtar mig på flygplatsen men vi kommer inte att åka till deras hus. Vi ska nämligen och kolla på en pingvinparad (?) som är cirka två timmar utanför Melbourne, ska bli intressant ! Så lördagnatt spenderar vi på hotell där och på söndag åker vi tillbaks till Melbourne :).

Nu börjar mitt nästa kapitel på den här resan !

Ha en toppenhelg =) /sandra

Mixed feelings

Idag fick jag lov att säga hejdå till Lara och Jasmine eftersom att dom åker till Sydney ikväll. Även fast vi inte kännt varandra i jättemånga veckor så var det sorgligt att säga hejdå. Vi får se i framtiden om vi ses igen, inte helt omöjligt :). Vi alla vill åka till Barcelona och Neus bor ju där så det skulle ju vara en bra "mötesplats".

Imorgon är min sista dag här så då måste jag säga hejdå till alla andra också. Känns såklart tråkigt att lämna allt här och jag kommer definitivt sakna det. Men gud så glad jag är över att få ha upplevt dom här tre månaderna ! det har varit helt underbart och jag ångrar inte en sekund att jag åkte hit.

Men mitt äventyr slutar ju inte här :) 6 månader till i Melbourne ! Ska bli kul att uppleva en ny stad och prova på något nytt och träffa ännu fler nya människor.

Jag är också glad över att jag har hunnit med att resa ganska mycket nu under dom här tre första månaderna, det trodde jag inte. Förhoppningsvis blir det även lite resande framöver. Sydney är den stad som lockar mest så dit måste jag ju såklart :).

Ikväll är det min sista Pub night så det blir såklart att dansa loss som vanligt :)

Hare bäst ! /sandra

Thuesday

Värmen har nästan varit olidlig dom senaste dagarna, över 30 grader. Man kan knappt gå någonstans utan att bli överhettad :p puh, men jag klagar inte !

Nu har jag även lyckats boka om min biljett till Sverige och istället för att flyga hem från Brisbane så flyger jag hem från Melbourne. 21 maj är avresan så jag är hemma den 22, känns som ett lagomt datum att komma hem på :).

Imorgon är det International day här så då ska alla elever på skolan ta med sig något att äta från sitt land så äter vi allt tillsammans så man får prova på olika sorters mat. Jag hade lite problem med att komma på vad jag ska ta med mig men det slutade med att jag gick till en jelly shop här och köpte Daim (eftersom att det kommer från sverige). Jag försökte också hitta kaviar fast det var inte det lättaste så då frågade jag Lina (en svensk lärare på Langports) och hon sa att hon hade en kaviartub jag kunde få ! så det var ju snällt :). Jag tar också med mig ost (skrattande kon) och bröd.

My last weekend

Hej !
Tänkte berätta lite snabbt om min helg.

Lördag:
På dagen blev det shopping i DFO där jag dels köpte skor för 2 dollar ! blev även lite mer fast det var inte riktigt lika billigt. Det blev att vi spenderade ganska många timmar i DFO så när vi tog tåget tillbaks till city så var det middagstid så vi bestämde oss för att besöka Chinatown och käka kinamat :). Efter det blev det hem en sväng och sen utgång.

Söndag:
På morgonen tog vi (jag, Lara, Neus, Billy och Phil) niotåget till Gold coast för att besöka beachen. Tyvärr så var det väldigt molningt när vi kom dit så fick det bli att kolla lite i affärerna istället. Jag fick med mig en ny bikini hem, mycket shopping denna helg !
Efter ett tag så kom solen fram så vi var på stranden i några timmar iallafall :). Sen blev det en tågresa hem igen.

En bra sista helg här i Brisbane !

Gold coast

Imorgon börjar min sista skolvecka här ! Känns overkligt att jag varit här i 11 veckor redan.

Ha en bra fortsatt söndag, här är det snart läggdags :) /sandra

11.11.11

Hej !

Precis kommit hem från South bank efter att ha haft BBQ, mumma ! Mycket trevlig dag/kväll :)

Kan inte fatta att det är sista helgen kvar här, gaalet ..Imorgon blir det iallafall shopping i DFO och på kvällen blir det nog utgång. På söndag planerar vi att åka till beachen :) Blir nog en bra sista helg !

Skulle vart roligt och stanna här två veckor till och ha graduation samtidigt som cambridgestudenterna eftersom att det är dom jag lärt känna bäst här. Menmen jag känner mig otroligt glad ändå som lärt känna dom och en vecka återstår :)

Dom har börjat med massa julpynt här nu, hehe känns lite konstigt eftersom att det typ är 30 grader och inge snö :p. Får se om jag får nå julkänslor senare fast just nu tvivlar jag på det.

Have a nice weekend :) /sandra

Noosabilder

Nu funkar mitt internet igen :D internetberoende ..

Så jag tänkte visa lite bilder från helgen som vi spenderade i Noosa :)

Lara.På fredagkvällen blev det dels att spela biljard.

Me and my room mates (+ två andra killar som vi inte kände)
Jag skrev ju tidigare att vi ´var med om en lite sjuk grej som jag tänkte berätta om nu eftersom att det fanns önskemål om det ;).
Vi sex tjejer på bilden ovan delade ju rum med två andra (en aussie och en från irland om jag minns rätt). På lördag natt när vi ligger och sover (runt 3-4 tiden kanske) så vaknar Wonnie av att det "regnar". Så när hon kollar runt i rummet så ser hon en naken kille står och kissar rakt på golvet vid fotänden av hennes säng (det var en våningssäng och jag låg på övervåningen). Han tar MIN handduk för att täcka sin "olycka" och han hade även lyckats blöta ner Wonnies madrass och tröja. Sen försökte han lägga sig i min och Wonnies säng och sa att det var hans säng men hans säng var på andra sidan rummet. Han var väldigt full och morgonen efter skämdes han nog ganska mycket när vi berättade vad som hade hänt :p. Vi alla blev ganska chockade så vi hade svårt att somna om plus att det stank kiss resten av natten. Jag hade bara en handduk med mig men som tur var kunde jag låna Wonnies handduk dagen efter.

Laras rygg :p. Det är inte jag som har ritat. Det rosa är iaf typ som solskyddsfaktor fast jättejätte stark. Typ alla surfare här använder det i ansikten eftersom att solen är så stark, kan se ganska kul ut ibland :p.

Neus and Amy =)

Lovely Australia

Alla som var med :) härliga männsikor från switzerland, tyskland, spanien, korea, polen, lieshtenstein (haha bra stavning där) och jag från sverige såklart ;).

En toppenhelg helt enkelt ! nu har jag bara en helg kvar här i Brisbane :o.

Nu blir det pubnight och imorgon blir det South bank efter skolan och BBQ framåt kvällen :) nicenice

I'm gonna miss all this ..

Fotboll nar det ar som roligast =)

Igar vad vi nagra som spelade fotboll efter skolan. Satt upp tva egna mal med vaskor i en park och delade upp oss i tva lag och bara spelade :). Helt klart fotboll nar det ar som roligast, bara spela for skoj skull. Nagra som ar pa nar jag kommer hem ??

Idag blir det nog att ta nagon drink pa beachhouse efter skolan (en pub mitt i centrum) med dom andra cambridgestudenterna. Vadret har varit fint hela veckan och det ar valdigt varmt ! Jag har hort att vadret ska vara fint hela veckan sa i helgen kanske vi aker till Gold Coast :).

Hinner inte skriva mer nu ! Kram :) /sandra

Noosa

Hej !

Mitt internet funkar fortfarandre inte ..

Men helgen i Noosa var iallafall jattebra ! Vi roade oss pa stranden bade lordag och sondag. I lordags var inte vadret jattebra men det var okej och i sondags var det supervarmt och soligt. Alla av oss (vi var 18 st) ar mer eller mindre solbranda ;).

Det blev inge surfning for min del, vagorna var for stora. Det var nagra som provade fast dom sa att det var for svart sa da tyckte jag att det inte var nagon ide for mig att betala for det :p. Sa det blev att chilla, bada och spela lite beachfotboll och njuta av solen och en fin strand :)

Natten tilll sondag var vi med om en ganska sjuk grej (och acklig grej..), kanske berattar om det senare vi far se ;p. Hehe fast nu i efterhand har jag bara skrattat at det.

Nu har jag bara mindre an tva veckor kvar har i Brisbane ! crazy.

Bilder lagger jag upp senare nar mitt internet funkar.

Hoppas ni haft en bra helg :) /sandra

Melbourne cup

Hej !
Lange sen jag skrev har nu men mitt internet hemma funkar inte for tillfallet, sa irriterande ! hoppas att husagaren fixar det snart ..

I tisdags var det Melbourne cup (horseracing). Det ar valdigt stort har och folk klar upp sig och nar sjalva loppet ar (kl tva mitt pa dagen) sa ar verkligen ALLA vid en tv for att kolla. Affarer och alltting stannar upp och aven skolan. Har pa Langports hade vi tavling for basta hatt och kladsel. Alla larare och nagra av eleverna var riktigt fint uppkladda :).

I helgen ska jag och ungefar 15 studenter till hyra tre bilar och spendera tva natter i Noosa ! Det ska vara ett valdigt fint stalle och vi kommer bo nara till beachen :) Ska bli kul !
Forhoppningsvis sa ska vi surfa dar.

Idag ar det Pub night som vanligt och fore ska vi ha BBQ eftersom att det ar en som fyller ar :)